Regulamin Ośrodka Pomocy Społecznej
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ W WĘGORZYNIE
Rozdział 1.
Postanowienia ogólne.
§ 1
Regulamin Organizacyjny Ośrodka Pomocy Społecznej w Węgorzynie określa szczegółową organizację pracy, zakres zadań, uprawnień i obowiązków pracowników zatrudnionych w Ośrodku.
§ 2
Ilekroć w niniejszym regulaminie jest mowa o:
gminie - oznacza to wspólnotę samorządową oraz terytorium Gminy Węgorzyno,
ośrodku - oznacza to Ośrodek Pomocy Społecznej w Węgorzynie,
kierowniku - oznacza to Kierownika Ośrodka Pomocy Społecznej w Węgorzynie,
głównym księgowym - oznacza to Głównego księgowego Ośrodka Pomocy Społecznej w Węgorzynie,
pracowniku - oznacza to osobę zatrudnioną w Ośrodku Pomocy Społecznej w Węgorzynie na podstawie umowy o prace,
regulaminie - oznacza to niniejszy regulamin organizacyjny
§ 3
Ośrodek jest jednostką organizacyjną samorządu terytorialnego powołaną do realizacji zadań pomocy społecznej.
Ośrodek realizuje zadania określone ustawą z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej /tekst jednolity Dz. U. z 2015 poz.163/ oraz określone innymi ustawami w tym zadania własne gminy oraz zadania zlecone gminie zgodnie z upoważnieniami udzielonymi odpowiednio przez Wojewodę Zachodniopomorskiego, Radę Miejską w Węgorzynie i Burmistrza Węgorzyna.
W celu realizacji zadań pomocy społecznej ośrodek współpracuje na zasadzie partnerstwa z samorządami lokalnymi, organizacjami społecznymi i pozarządowymi, placówkami służby zdrowia, kościołami i związkami wyznaniowymi, zakładami pracy oraz osobami fizycznymi i prawnymi realizującymi zadania z zakresu pomocy społecznej.
§ 4
Ośrodek jest samodzielną jednostką organizacyjną i budżetową.
Teren działania ośrodka obejmuje Gminę Węgorzyno.
Nadzór nad działalnością ośrodka sprawuje Burmistrz Węgorzyna.
§ 5
Ośrodkiem kieruje i reprezentuje go na zewnątrz Kierownik.
W przypadku nieobecności kierownika, ośrodkiem kieruje pracownik upoważniony przez kierownika.
Kierownik sprawuje funkcję kierowniczą bezpośrednio oraz za pośrednictwem głównego księgowego.
§ 6
Czynności w sprawach z zakresu prawa pracy wobec kierownika ośrodka wykonuje Burmistrz Węgorzyna.
Czynności w sprawach z zakresu prawa pracy wobec pracowników ośrodka wykonuje kierownik.
Rozdział 2.
Struktura organizacyjna ośrodka.
§ 7
Strukturę organizacyjną ośrodka obrazuje schemat graficzny przedstawiony w załączniku nr 1 do regulaminu.
Rozdział 3.
Zakres działania, podział czynności i odpowiedzialności osób kierujących pracą ośrodka.
§ 8
Kierownik kieruje jednostką, odpowiada za działalność, realizację zadań ośrodka i reprezentuje go na zewnątrz. Do obowiązków kierownika należy w szczególności:
Kierowanie ośrodkiem zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Reprezentowanie ośrodka we wszystkich sprawach dotyczących jego działalności.
Wydawanie decyzji administracyjnych w zakresie udzielonego pełnomocnictwa w przedmiocie zadań zleconych gminie oraz zadań własnych gminy o charakterze obowiązkowym i fakultatywnym.
Realizację zadań pomocy społecznej, tak w zakresie zadań zleconych gminie, zadań własnych gminy oraz własnych o charakterze obowiązkowym.
Organizowanie działalności ośrodka.
Opracowywanie projektów, planów, prognoz finansowych w zakresie potrzeb pomocy społecznej.
Racjonalne gospodarowanie środkami finansowymi przeznaczonymi na wykonanie zadań wynikających z opracowanych planów.
Kontrolowania stopnia realizacji zadań przez podległych pracowników.
Podejmowanie innych decyzji należących do zadań ośrodka, podpisywanie pism i dokumentów wychodzących z ośrodka.
Współpraca z Komisjami Rady Miejskiej w Węgorzynie.
Współdziałanie z istniejącymi na terenie gminy samorządami lokalnymi, instytucjami, organizacjami społecznymi i pozarządowymi, kościołami i związkami wyznaniowymi, stowarzyszeniami o charakterze charytatywnym, fundacjami oraz osobami fizycznymi w realizacji zadań z pomocy społecznej.
Składanie radzie gminy corocznych sprawozdań z działalności ośrodka oraz przedstawianie potrzeb w zakresie pomocy społecznej.
Prawidłowa, zgodna z przepisami ośrodka polityka zatrudnieniowo-kadrowa.
Odpowiedzialność materialna za powierzone mienie ośrodka.
§ 9
Główny księgowy kieruje całokształtem zagadnień finansowych ośrodka i jest odpowiedzialny za realizację tych zadań. Do obowiązków głównego księgowego należy:
Prowadzenia rachunkowości jednostki.
Wykonywania dyspozycji środkami pieniężnymi.
Dokonywania wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym.
Dokonywania wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych.
Organizowanie polityki księgowej i rachunkowości ośrodka.
Kontrola legalności dokumentów dotyczących wykonania budżetu oraz jego zmian.
Składanie kontrasygnaty na dokumentach mogących spowodować powstanie zobowiązań finansowych.
Opracowywanie zbiorczych sprawozdań z wykonania budżetu i ich analizy.
Opracowywanie projektu budżetu oraz uchwał i zarządzeń z nim związanych.
Nadzór nad prawidłowością sporządzania planów finansowych.
Opracowywanie zasad sporządzania, przyjmowania, obiegu i przechowywania dokumentów finansowych.
Współdziałanie z kierownikiem w opracowywaniu planów rzeczowo-finansowych działalności ośrodka.
Przygotowywanie i opracowywanie sprawozdań finansowych.
Sporządzanie analiz ekonomicznych z działalności ośrodka.
Nadzór nad prawidłowym wydatkowaniem środków finansowych będących w dyspozycji ośrodka, a przeznaczonych na określone cele i zadania.
Rozliczanie funduszu płac, nagród, świadczeń na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne.
Opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych wydawanych przez kierownika, dotyczących prowadzenia rachunkowości, a w szczególności zakładowego planu kont, obiegu dokumentów, zasad przeprowadzania i rozliczania inwentaryzacji, ustalanie wysokości odpisów amortyzacyjnych oraz salda pogotowia kasowego.
Dekretowanie dokumentów księgowych.
Prowadzenie kontroli finansowej w ośrodku.
Współpraca w zakresie całokształtu zagadnień finansowych ośrodka ze skarbnikiem gminy.
Główny księgowy ponosi odpowiedzialność za całokształt spraw finansowych ośrodka.
Obsługa i nadzór finansowy nad realizowanymi przez ośrodek projektami współfinansowanymi ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Rozdział 4.
Zakres zadań, kompetencji i odpowiedzialności pracowników zatrudnionych w ośrodku.
§ 10
Do zadań i kompetencji pracowników socjalnych zatrudnionych w ośrodku należy:
praca socjalna,
dokonywanie analizy i oceny zjawisk, które powodują zapotrzebowanie na świadczenia z pomocy społecznej oraz kwalifikowanie do uzyskania tych świadczeń,
udzielanie informacji, wskazówek i pomocy w zakresie rozwiązywania spraw życiowych osobom, które dzięki tej pomocy będą zdolne samodzielnie rozwiązywać problemy będące przyczyna trudnej sytuacji życiowej; skuteczne posługiwanie się przepisami prawa w realizacji tych zadań,
pomoc w uzyskaniu dla osób będących w trudnej sytuacji życiowej poradnictwa dotyczącego możliwości rozwiązywania problemów i udzielania pomocy przez właściwe instytucje państwowe, samorządowe i organizacje pozarządowe oraz wspieranie w uzyskaniu pomocy,
udzielanie pomocy zgodnie z zasadami etyki zawodowej,
pobudzanie społecznej aktywności i inspirowanie działań samopomocowych w zaspokajaniu niezbędnych potrzeb życiowych osób, rodzin, grup i środowisk społecznych,
współpraca i współdziałanie z innymi specjalistami w celu przeciwdziałania i ograniczania patologii i skutków negatywnych zjawisk społecznych, łagodzenie skutków ubóstwa,
inicjowanie nowych form pomocy osobom i rodzinom mającym trudną sytuację życiowa oraz inspirowanie powołania instytucji świadczących usługi służące poprawie sytuacji takich osób i rodzin,
współuczestniczenie w inspirowaniu, opracowywaniu, wdrożeniu oraz rozwijaniu regionalnych i lokalnych programów pomocy społecznej ukierunkowanych na podniesienie jakości życia,
w toku realizacji obowiązków wynikających z tego zakresu kierowanie się zasadami etyki zawodowej oraz zasadą dobra osób i rodzin, poszanowaniem ich godności i prawa tych osób do samostanowienia,
przeciwdziałanie praktykom niehumanitarnym i dyskryminującym osobę, rodzinę lub grupę zgłaszających się po pomoc,
udzielanie osobom zgłaszającym się po pomoc pełnej informacji o przysługujących im świadczeniach i dostępnych formach pomocy,
zachowanie w tajemnicy informacji uzyskanych w toku czynności zawodowych, także po ustaniu zatrudnienia, chyba że działa to przeciwko dobru osoby lub rodziny,
podnosić kwalifikacje zawodowe poprzez udział w szkoleniach i samokształcenie,
kompletowanie i prowadzenie dokumentacji osób korzystających z pomocy społecznej zgodnie z obowiązującymi przepisami,
opracowywanie planów pomocy, w tym związanych z realizacją zadań określonych w kontrakcie socjalnym,
przygotowywanie i opracowywanie materiałów informacyjnych w przedmiocie stanu rozpoznania potrzeb społecznych na terenie działania ośrodka,
realizacja programów rządowych z zakresu pomocy społecznej,
współpraca przy analizie i ocenie potrzeb społecznych w celu sporządzania bilansów potrzeb w zakresie pomocy społecznej,
współpraca z kierownikiem w celu prawidłowej realizacji budżetu w zakresie świadczeń pomocy społecznej poprzez dokonywanie analiz realizacji planu,
przygotowywanie i sporządzanie sprawozdań w zakresie pomocy społecznej,
przygotowywanie wzorów decyzji administracyjnych w przedmiocie realizacji świadczeń z zakresu pomocy społecznej,
prowadzenie komputerowej bazy danych klientów pomocy społecznej w ośrodku i jej przetwarzanie dla potrzeb realizacji świadczeń,
przyjmowanie wniosków i wywiadów środowiskowych oraz przetwarzanie ich w komputerowych programach obowiązujących w ośrodku,
przygotowywanie decyzji administracyjnych w sprawach świadczeń pomocy społecznej i innych ustaw obowiązujących w ośrodku, jak również o umieszczenie podopiecznych w lokalnych placówkach opiekuńczych,
przygotowywanie decyzji i organizowanie pogrzebów zmarłych z terenu gminy, którzy tego wymagają,
prowadzenie dokumentacji spraw związanych z realizacją świadczeń ubezpieczonych podopiecznych ośrodka,
sporządzanie list wypłat i niezbędnych dokumentów do ich realizacji przez dział księgowości,
prowadzenie rejestru wydanych decyzji świadczeń z pomocy społecznej,
przygotowywanie zaświadczeń klientów pomocy społecznej z zakresu pomocy społecznej,
rozliczanie miesięczne obiadów, dzieci zakwalifikowanych do korzystania ze stołówki szkolnej,
przestrzeganie terminowości realizacji świadczeń.
§ 11
Do zadań i kompetencji pracownika księgowości należy:
prowadzenie rachunkowości ośrodka,
księgowanie syntetyczne i analityczne ośrodka,
uzgadnianie wyciągów bankowych, kont syntetycznych, analitycznych sald,
sporządzanie zestawień obrotów i sald,
wystawianie not księgowych,
dekretowanie dokumentów księgowych,
rozliczanie delegacji służbowych i pobranych zaliczek,
rozliczanie inwestycji i księgowanie dokumentów,
przyjmowanie depozytów, zabezpieczeń gwarancyjnych, wadiów i kaucji,
prowadzenie ewidencji środków trwałych ośrodka,
prowadzenie ewidencji pozostałych środków nietrwałych środka,
prowadzenie na podstawie dowodów księgowych ksiąg rachunkowych ujmujących zapisy zdarzeń w porządku chronologicznym i systematycznym,
rozliczanie inwentaryzacji,
okresowe ustalanie lub sprawdzanie drogą inwentaryzacji rzeczywistego stanu aktywów i pasywów,
rozliczanie rachunków do umów zleceń i umów o dzieło - naliczanie i przekazywanie podatków, obciążeń ZUS i składek zdrowotnych,
sporządzanie list płac pracowników ośrodka,
rozliczanie ryczałtów samochodowych,
sporządzanie przelewów dotyczących list płac oraz rozliczeń z kontrahentami,
prowadzenie kartotek wynagrodzeń, kartotek wypłaconych zasiłków chorobowych, opiekuńczych, macierzyńskich, wychowawczych i świadczeń rehabilitacyjnych,
obliczanie, rozliczanie i przekazywanie co miesiąc do ZUS składek na ubezpieczenie emerytalne, rentowe, wypadkowe i chorobowe za ubezpieczonych oraz składek na fundusz pracy,
sporządzanie comiesięcznych raportów rozliczeniowych ZUS DRA, RCA, RSA, RZA,
sporządzanie comiesięcznych raportów imiennych RMUA o pobranych składkach na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne dla pracowników,
naliczanie i wypłacanie wynagrodzenia chorobowego, zasiłku chorobowego, zasiłku macierzyńskiego, zasiłku opiekuńczego, świadczenia rehabilitacyjnego,
naliczanie i wypłata zasiłku z ubezpieczenia wypadkowego,
wystawianie zaświadczeń o zatrudnieniu i wynagrodzeniu do celów emerytalno-rentowych (ZUS Rp-7),
opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych wydawanych przez kierownika, dotyczących prowadzenia rachunkowości, a w szczególności zakładowego planu kont, obiegu dokumentów, zasad przeprowadzania i rozliczania inwentaryzacji, ustalanie wysokości odpisów amortyzacyjnych oraz salda pogotowia kasowego,
§ 12
Do zadań i kompetencji pracownika świadczeń rodzinnych należy:
analiza i ocena potrzeb w celu sporządzenia bilansów potrzeb w zakresie realizacji ustawy o świadczeń rodzinnych i ustawy o pomocy osobom uprawnionych do alimentów,
planowanie i realizacja budżetu w zakresie realizacji ustawy o świadczeniach rodzinnych,
przygotowywanie i sporządzanie sprawozdań w zakresie ustawy o świadczeniach rodzinnych,
współpraca z kierownikiem i głównym księgowym w celu prawidłowej realizacji budżetu w zakresie realizacji ustawy o świadczeniach rodzinnych poprzez dokonywanie analiz realizacji planu,
przygotowywanie wzorów wszelkich typów decyzji administracyjnych w przedmiocie realizacji ustawy o świadczeniach rodzinnych,
nadzór nad terminową realizacją ustawy o świadczeniach rodzinnych i oraz kontrolowanie stopnia realizacji,
przyjmowanie wniosków oraz udzielanie informacji z zakresu ustawy o świadczeniach rodzinnych,
kwalifikowanie wniosków o przyznanie świadczeń z zakresu ustawy o świadczeniach
prowadzenie dokumentacji spraw związanych z realizacją ustawy o świadczeniach rodzinnych,
prowadzenie teczek decyzyjnych klientów,
prowadzenie odpowiednich rejestrów dotyczących dokumentacji z zakresu ustawy o świadczeniach rodzinnych,
prowadzenie komputerowej bazy danych osób ubiegających się o świadczenia z zakresu ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz jej przetwarzanie dla potrzeb realizacji tych świadczeń,
sporządzanie list wypłat i niezbędnych dokumentów do realizacji przez dział księgowości,
miesięczne sporządzanie informacji niezbędnej do zapotrzebowania środków finansowych na realizację wypłat z zakresu ustawy o świadczeniach rodzinnych,
ustalanie wysokości środków finansowych na wypłatę świadczeń z zakresu ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz kosztów związanych z obsługa tych świadczeń, niezbędnej do opracowania rocznego planu działalności ośrodka w tym zakresie.
§ 13
Do zadań i kompetencji pracownika do spraw dodatków mieszkaniowych należy:
prowadzenie spraw związanych z dodatkami mieszkaniowymi zgodnie z obowiązującymi przepisami,
przyjmowania wniosków o przyznanie dodatku mieszkaniowego i deklaracji o dochodach,
kwalifikowanie wniosków o przyznanie dodatku mieszkaniowego,
przeprowadzanie wywiadów środowiskowych w celu ustalenia uprawnień do dodatków mieszkaniowych,
naliczanie dodatków mieszkaniowych,
sporządzanie projektów decyzji administracyjnych w zakresie dodatków mieszkaniowych,
sporządzanie list wypłat dodatków mieszkaniowych,
prowadzenie odpowiednich rejestrów dotyczących dodatków mieszkaniowych,
prowadzenie komputerowej bezy danych dotyczącej dodatków mieszkaniowych,
utrzymywanie stałego kontaktu z zarządcami nieruchomości na terenie gminy Jabłonna, na rzecz których przekazywane są dodatki mieszkaniowe,
utrzymywanie kontaktu z gminnym wydziałem ds. gospodarki mieszkaniowej,
współpraca z pracownikami socjalnymi w celu udzielenia w uzasadnionych przypadkach kompleksowej pomocy,
§ 14
Do zadań pracownika świadczącego usługi opiekuńcze należy:
Świadczenie usług opiekuńczych dla klientów ośrodka wchodzących w zakres świadczeń pomocy społecznej, określonych w ustawie z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej.
Zakres świadczonych usług opiekuńczych obejmuje czynności:
1. Zaspokajanie codziennych potrzeb życiowych:
utrzymywanie w czystości pomieszczeń użytkowanych przez podopiecznego (bez generalnych porządków i mycia okien),
utrzymywanie w czystości urządzeń sanitarnych,
przygotowywanie posiłków lub pomoc w ich przygotowaniu, z uwzględnieniem diety,
zakup artykułów niezbędnych do egzystencji chorego (w pobliżu jego miejsca zamieszkania),
pomoc przy spożywaniu posiłków,
pranie bielizny osobistej oraz lekkiej odzieży,
zanoszenie i odbieranie bielizny pościelowej z pralni,
palenie w piecu oraz dostarczanie węgla i drewna do mieszkania podopiecznego,
przynoszenie wody oraz wynoszenie nieczystości,
dostarczanie posiłków z placówek gastronomicznych,
zamawianie wizyt lekarskich, realizacja recept,
załatwianie spraw urzędowych,
Opieka higieniczna
pomoc w utrzymaniu higieny osobistej podopiecznego (pomoc przy myciu i ubieraniu),
zmiana bielizny osobistej, pościelowej, przesłanie łóżka,
pomoc przy załatwianiu potrzeb fizjologicznych - pomoc w dojściu do toalety.
Zalecona przez lekarza pielęgnacja:
podawanie leków, okłady, nacieranie,
zmiana pozycji obłożnie chorego w łóżku w celu zapobiegania odleżynom i odparzeniom,
W miarę możliwości zapewnienie kontaktów z otoczeniem:
organizowanie spacerów,
organizowanie czasu wolnego.
§ 15
Do zadań Punktu Wolontariatu należy:
jest rozeznanie przy współpracy z pracownikami socjalnymi ośrodka potrzeb wśród osób wymagających pomocy,
udzielanie osobom wymagającym pomocy dobrowolnych i bezpłatnych świadczeń przez wolontariuszy,
pomoc w nauce,
dotrzymywanie towarzystwa, głownie osobom starszym i niepełnosprawnym np. wspólne spacery, czytanie prasy, książek, rozmowy,
pomoc w codziennych czynności bytowych np. pomoc przy prowadzeniu gospodarstwa domowego, drobne naprawy, kontakty z lekarzem, wykupienie recept, zrobienie drobnych zakupów,
Rozdział 5.
Organizacja przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków.
§ 16
Rozpatrywanie oraz załatwianie skarg i wniosków w ośrodku odbywa się zgodnie z postanowieniami Kodeksu postępowania administracyjnego, przepisami szczegółowymi i regulacjami wewnętrznymi obowiązującymi w ośrodku.
§ 17
Pracownicy ośrodka są zobowiązani do sprawnego, rzetelnego i kulturalnego rozpatrywania indywidualnych skarg i wniosków obywateli, kierując się przepisami prawa oraz zasadami współżycia społecznego, a w szczególności:
niezwłocznego załatwiania spraw, a jeśli to niemożliwe do określenia terminu załatwienia,
udzielania informacji niezbędnych przy załatwianiu danej sprawy i wyjaśnienia treści obowiązujących przepisów,
informowani o przysługujących środkach odwoławczych lub środkach zaskarżania od wydanych rozstrzygnięć,
według potrzeb bieżącego informowania zainteresowanych o stanie załatwienia sprawy.
Rozpatrywanie spraw należy do pracownika merytorycznie odpowiedzialnego ze względu na przedmiot sprawy.
Rozpatrywanie skarg i wniosków, dotyczących bieżącej działalności ośrodka i podejmowanych przez pracowników działań przygotowują pracownicy merytorycznie odpowiedzialni za określone czynności i przedstawiają je do akceptacji i podpisu kierownika.
Kierownik przyjmuje interesantów w sprawach skarg i wniosków w każdy poniedziałek w godzinach 1300 - 1500.
Pracownicy w sprawach skarg i wniosków przyjmują codziennie w godzinach funkcjonowania ośrodka.
Rejestr skarg i wniosków prowadzi kierownik.
Rozdział 6.
Zasady podpisywania pism, decyzji i innych dokumentów.
§ 18
Do podpisu wyłącznie przez kierownika zastrzeżone są następujące dokumenty:
decyzje i postanowienia w rozumieniu kodeksu postępowania administracyjnego,
zarządzenia wewnętrzne,
korespondencja wychodząca za wyjątkiem korespondencji, do podpisywania której kierownik upoważnił inne osoby,
decyzje w sprawach osobowych pracowników ośrodka,
sprawozdania, na których wymagany jest podpis kierownika,
inne dokumenty zastrzeżone przepisami prawa.
Pisma, o których mowa w ust. 1 przygotowują a następnie przedkładają do akceptacji i podpisu kierownikowi pracownicy ośrodka.
Kierownik udziela i przyznaje:
urlopy pracownikom ośrodka,
nagrody dla pracowników ośrodka.
Rozdział 7.
Postanowienia końcowe.
§ 20
Kierownik opracowuje zakresy czynności dla podległych mu pracowników .
Zakresy czynności o których mowa w ust. 1 podpisuje kierownik.
§ 21
Sprawy nieuregulowane w niniejszym Regulaminie a dotyczące funkcjonowania ośrodka ustala kierownik w formie zarządzeń wewnętrznych, które podaje do wiadomości pracownikom za potwierdzeniem.
Węgorzyno styczeń 2014 r.
1
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Iwona Zielińska | 28-11-2017 14:33 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | Iwona Zielińska | 28-11-2017 |
Ostatnia aktualizacja: | - | 28-11-2017 14:33 |